Oblečení na různých typech postav
Jak vnímají Češi svá těla při nakupování módy? S příchodem léta, nejvytouženější a módně nejobávanější sezóny roku, se tématem zabýval Fashion (Re)search evropského vyhledávače módy GLAMI, který se zaměřuje na téma body neutrality. Vyplývá z něj, že 39 % českých žen vnímá své tělo negativně, mimo jiné kvůli reklamám s perfektními modelkami. V obchodech podle nich chybí širší paleta velikostí, v reklamách starší a objemnější modelky.
Ženy se v záplavě modelek cítí plus-size a podle toho nakupují
Diverzita v módní reklamě je zatím v plenkách, myslí si dle průzkumu přední evropské platformy pro vyhledávání módy GLAMI 55 % žen. Chybí nositelé všech typů postav, především pak modelové a modelky středního a staršího věku, stejně jako plus-size postavy.
Na 80 % žen a 62 % mužů vnímá, že zodpovědnost být tzv. inkluzivní a ukazovat všechny typy těl a postav, leží na značkách samotných – u 40 % z nich by to dokonce ovlivnilo, zda u dané značky nakoupí. Polovina nakupujících pak přiznala, že to pro ně není faktor ovlivňující rozhodnutí k nákupu. Jde jim hlavně o to, najít kousek, který jim bude sedět.
Polovina žen pociťuje nadváhu
Z průzkumu také vyplynulo, že více než polovina Češek, konkrétně 53 %, by svou postavu popsalo jako plus size, nebo s nadváhou. V kontrastu s tím však jen 31 % českých žen nakupuje oblečení velikosti XXL a více. Dalších 31 % žen pak kupuje velikost XL.
„Z našeho průzkumu vyplývá, že muži se při nakupování módy vnímají pozitivněji než ženy. Celkem 49 procent z nich své tělo při pořizování oblečení vnímá spíše kladně, u žen je to pouhých 39 procent,“ vysvětlujte Eliška Hynková, brand manažerka GLAMI.
Ženy se v průzkumu shodují, že velký vliv na tělesné změny mělo období puberty (21 %), téměř třetina uvádí jako zásadní období pro změnu těla menopauzu, 23 % pak trauma nebo nemoc.
Z pozitivních změn pak většina uvedla, že objevení vlastního stylu a smíření se se svými proporcemi vedlo k lepším pocitům ze sebe sama při nakupování.
Dále data ukazují, že 63 % žen a 52 % mužů se snaží schovat především břišní partie. Ostatní kategorie, jako nohy či stehna, trápí jen 10 potažmo 12 % dotazovaných. Nejnáročnější je pro respondenty nákup džínů, dále pak košil/halenek, šatů a plavek.
V obchodech chybí rozmanitost oblečení ve všech velikostech
Osm z deseti žen zná situaci, kdy si na sebe určitý kousek nevezme právě kvůli svým domnělým nedostatkům. Jde hlavně o těsné přiléhavé outfity, modely odhalující pas (crop topy) a průsvitné modely. Také nedávná studie americké oděvní společnosti Lycra Beauty potvrdila, že 82 % žen volí outfit podle toho, že skryje jejich nedostatky. Tentýž výzkum kvantifikoval, že ženy stráví 43 minut denně přemýšlením o svém těle v oblečení.
Za největší problém při nakupování v souvislosti se svou postavou označilo 30 % žen limitovanou nabídku velikostí a 26 % mizivý výběr v jejich velikosti. Více než třetině respondentů pak vadilo nedůsledné značení, kdy v různých obchodech oblečou zboží odlišných velikostí.
Další kroky GLAMI vedou k apelu na módní e-shopy i retailery
Módní hráči by se měli věnovali větší diverzitě v materiálech, aby pomohli posouvat hranice a promovat zdravější (neutrálnější) přístup k tělu a ke kráse, vnímá lídr na evropském trhu. Na jedné straně totiž máme ideál krásy a snahu se mu přiblížit, na straně druhé body pozitivitu – ta je však po dekádách mediální masáže právě ze strany módního průmyslu těžko uvěřitelná. „V GLAMI vnímáme důležitost otevření debaty o tzv. body neutralitě. Pokud je tělo zdravé a funkční, není potřeba trávit tolik času hodnocením toho, jak vypadá,“ vysvětluje Hynková a pokračuje: „Ženy a muže vyzýváme k tomu, aby zbytečně netrávili léto sebekritikou a obavami z toho, že jejich tělo není perfektní. Správnou volbou kvalitního oblečení s pár stylingovými tipy můžeme schovat to, co schovat chceme, a naopak zvýraznit to, co zvýraznit toužíme.“
0 Komentáře “Oblečení na různých typech postav”