Rubriky

Jak zvládnout nástup do první třídy

Další mezník v životě vašeho dítěte nastává. V září půjde poprvé do školy. Jak ho na důležitou změnu připravit, aby vše zvládlo bez stresu a roli školáka si užívalo? Poradí Mgr. Lada Kudláčková, učitelka a nyní metodička vzdělávacího programu Albi Škola s hrou. Svá doporučení přidá i Mgr. Ivana Vlková, speciální pedagožka, která dětem pomáhá se vstupem do školy a podílí se na vývoji her pro předškolní a mladší školní děti.

 

Dobrá nálada je základ

Nové prostředí, noví spolužáci, nové povinnosti. Mnoho budoucích prvňáků se nadšeně těší. Přechod na školu v dětech ale logicky vyvolává i obavy, zažívají velký tlak. Pracujte už o prázdninách na jejich psychické kondici, aby byly motivované a vnímaly školu jako pozitivní místo. „Rozhodně děti školou nestrašte,“ říká Lada Kudláčková. „Nemá smysl jim vyhrožovat, že teprve od září pochopí, co to znamená mít vojnu, kolik budou mít práce s úkoly, nebo že paní učitelka je srovná do latě. Na druhou stranu jim školu nemalujte příliš narůžovo, aby pak nepřišlo zklamání,“ dodává. Jak tedy navodit tu správnou atmosféru? Postupně a s vědomím, že nervozita rodičů se přenáší na děti.

Povídejte si o škole, kdykoliv a kdekoliv

První adaptační fáze nastává ještě před samotným nástupem. Při vhodné příležitosti dětem vyprávějte vaše školní zážitky, samozřejmě jen ty hezké. „Vzpomínejte, co se vám na první třídě nejvíce líbilo,“ radí Lada Kudláčková. „Každá maličkost se počítá. I kdyby to měl být jen fakt, že v jídelně dobře vařili nebo jste v lavici seděli s nejlepším kamarádem ze školky,“ doplňuje. Máte-li doma předškoláka zapáleného do konkrétní problematiky (dinosauři, vesmír, mechanika, …), využijte toho. „Odpovězte mu vždy na otázky, které ho k tématu zajímají, a zároveň navnaďte, že víc se dozví právě ve škole,“ říká Lada. Tím vzbudíte jeho zájem.

Vyberte společně školní výbavu

Vezměte s sebou předškoláka na nákupy a nechte ho, ať se podílí na výběru. Dítě bude mít pocit důležitosti, zároveň si uvědomí blížící se povinnosti. Základní pilíř výbavy představuje školní batoh, nebo aktovka – tu by si měl každý prvňáček zvolit sám. Neznamená to ale, že koupíte sice líbivou tašku, nicméně nepraktickou, zdraví škodlivou a drahou. Výběr musíte usměrňovat, abyste došli k oboustranné spokojenosti. Ostatní pomůcky, jako penál, pastelky, láhev a box na svačinu, desky na sešity apod., už můžete zvládnout vybrat sami, nebo jejich nákup alespoň časově rozložte. Ať nerozjedete nakupovací maraton, který předškoláka otráví a množstvím nakoupených věcí vyděsí.

Upravte režim a zapojte prvňáčka do organizace dne

Před koncem prázdnin zkuste dětem nastavit večerku a budíček. Lépe je tak navyknete na zářijový režim. Můžete jim naplánovat i pravidelné dopolední aktivity, třeba společná tvoření. Rána bývají hektická, to známe všichni. Ulehčete si práci tím, že jasně delegujete úkoly. Kdo bude dítě druhý den vyzvedávat? Kdo připraví svačinu? Kdo zkontroluje tašku? Využívejte rodinné plánovače. Některé činnosti udělejte ještě večer, vyplatí se to – připravte spolu s dítětem oblečení, nadělejte si dopředu svačiny a uložte v boxu do ledničky. „Přeneste část povinností na budoucího prvňáčka. Naučte ho, jak si nachystat na druhý den aktovku do školy,“ doporučuje Lada Kudláčková. „Pravděpodobně celou první třídu na něj při této činnosti budete dohlížet, uděláte z ní ale rutinu, kterou dítě dříve či později přijme za svou.“

Těžko na cvičišti, lehko na bojišti

Podpořte rozvoj dětí správnými učebními pomůckami. Jedna věc je školní aktovka naplněná věcmi, druhá grafomotorická a znalostní připravenost dítěte. „Spoustu užitečných dovedností trénujte doma formou hry a společně. Zásadní je podporovat jemnou motoriku a správný úchop tužky a pera, dále smyslové vnímání, logické uvažování a rozšiřování slovní zásoby,“ připomíná Ivana Vlková. „Tužky volte trojhranné, aby podpořily tzv. špetkový úchop. Při něm jsou palec a ukazováček bříšky proti sobě, prostředníček hranou bříška podpírá psací náčiní, dlaň je volná. Mezi hrotem tužky a prsty by měla být mezera,“ vysvětluje. Pracujte i na uvolnění celé ruky. Nechte dítě malovat na velké plochy papíru, kde se může dostatečně rozmáchnout. A pamatujte, že při přípravě na školu více než kde jinde platí: těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Čím víc toho zvládnete doma, tím snadněji to pak půjde v lavici.

Pro ulehčení startu: Kvído od Albi je vzdělávací koncept plný zábavných her a didaktických pomůcek určený dětem od narození do 10 let. Podporuje všestranný rozvoj dětí. Na vývoji her pro budoucí prvňáčky se podílela pedagožka Mgr. Ivana Vlková.

Roztančené fixy 5+

Grafomotorická cvičení a 2 mazatelné fixy v pevném sešitu s kroužkovou vazbou. Hračka roku 2021.

Roztančené fixy 4-7 let – Logické uvažování a Smyslové vnímání

Logické a zrakové úkoly pro předškoláky a 2 mazatelné fixy v pevném sešitu s kroužkovou vazbou.

Sešity plné aktivit 5+ a 6+

Interaktivní úkoly pomáhají rozvíjet grafomotoriku, paměť i logické uvažování.

NOVINKA Obrázkové hádanky na cesty – Těším se do 1. třídy

Ilustrované hádanky českých autorů prohlubují základní znalosti předškoláků. Součástí balení je mazatelný fix.

Seznam dovedností budoucího prvňáčka – co by měl před vstupem do školy umět, aby byl jeho start ve škole co nejsnazší.

Sestavila Mgr. Ivana Vlková, spolupracovnice vzdělávacího programu Albi Škola s hrou.

  1. Zná své jméno a ví, kde bydlí.
  2. Používá kouzelná slovíčka prosím a děkuji.
  3. Je pořádný a čistotný.
  4. Sám se obléká a obouvá.
  5. Drží správně tužku.
  6. Ví, kde je levá a pravá strana.
  7. Napočítá do 10.
  8. Správně poznává základní tvary a barvy.
  9. Zazpívá písničku a přednese básničku či říkanku.
  10. Vypráví pohádku nebo příběh.
  11. Umí nakreslit jednoduchý obrázek.
  12. Najde podobnosti a rozdíly.
  13. Umí určit první a poslední hlásku ve slově.
  14. Uposlechne žádost a soustředí se na práci.
  15. Pomáhá doma s drobnými úkoly, například prostíráním.

Tag

Mohlo by se vám také líbit...

0 Komentáře “Jak zvládnout nástup do první třídy”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *