Rubriky

Češi se stále neorientují v cenách za volání v rámci EU

Blíží se období letních dovolených, které si v dnešní době málokdo umí přestavit bez mobilního telefonu. Průzkum společnosti SAZKAmobil nyní ukázal, že přestože většina Čechů své cesty plánuje především v zemích Evropy, více než 70 % z nich netuší, jak funguje sazba pro účtování služeb v rámci jednotných roamingových cen EU. Jak se Češi obecně orientují ve volání v zahraničí, kde jsou naše slabiny, a v čem naopak máme překvapivě velký přehled?

Znalosti o volání v rámci EU stále váznou

Poměrně překvapivé zjištění přinesl průzkum o znalostech Čechů v oblasti roamingu na území EU. Přestože v dotazníku na otázku „Jakou destinaci nejčastěji navštěvujete při cestách do zahraničí?“ odpovědělo skoro 86 % dotázaných, že právě území Evropské unie, téměř 70 % respondentů přiznalo, že neví, jak funguje volání v rámci EU. Přestože již od poloviny roku 2017 platí na celém území EU A EHS jednotná sazby pro účtování všech služeb, přehlednost v tom, jak volání funguje, dosud není velká. Čím je to dáno? „Velkou roli v tomto případě hraje především množství informací v médiích, které se k mezinárodnímu volání vztahují. Problém může být fakt, že sazby v rámci EU platí i pro země EHS. Donedávna dělal zmatek i tzv. roamingový paradox, kdy například hovor z české SIM karty z Německa na jinou evropskou SIM kartu vyšel levněji než tentýž hovor avšak provedený z území ČR. Evropská unie od poloviny května 2019 tyto ceny regulovala na maximálních 5,90 Kč/min, v rámci celé EU a EHS,“ říká Jan Schmiedhammer, ředitel virtuálního operátora SAZKAmobil.

V jednotlivých zahraničních regionech se zákazníci moc neorientují

Přestože většina Čechů poměrně hodně cestuje, znalosti v oblasti pohybu a cenových změn mobilních služeb v jednotlivých zahraničních regionech také nejsou nejlepší. Podle výsledků průzkumu má pouze necelých 30 % respondentů představu, jak se mění sazby za volání při pohybu přes hranice jednotlivých států. V tomto případě se snaží operátoři napomáhat upozorněním pomocí SMS aby tak informovali své zákazníky nejenom o změnách sítě, ale také o aktuálním ceníku na území, kde se právě držitel mobilního telefonu nachází.  „V případě, že by si tuto SMS zákazník nedopatřením smazal, má možnost se informovat přímo na infolince svého operátora, kam se dovolá zdarma i ze zahraničí,“ doplňuje Jan Schmiedhammer.

Češi jsou při cestování zodpovědní

Dobrou zprávou vyplývající z průzkumu je informace, že Češi jsou při volání v zahraničí velmi zodpovědní. Minimálně polovina dotázaných se snaží zjistit předem, jaká pravidla se vztahují na jejich cílovou destinaci. Téměř 80 % dotázaných odpovědělo, že je prakticky nikdy po návratu z dovolené nezaskočil účet za telefon. Z toho 20 % respondentů volí pro své cesty do zahraničí předplacenou SIM kartu, aby měli své výdaje za volání pod kontrolou.

Průzkum provedla společnost Instant Research na základě zadání společnosti SAZKAmobil. Sběr dat proběhl ve dnech 11.–14.6.2019. Respondenti byli osloveni náhodně, bez vybraných preferencí.

Tag

Mohlo by se vám také líbit...

0 Komentáře “Češi se stále neorientují v cenách za volání v rámci EU”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *